Receptes de cuina, alimentació i nutrició, col•leccionisme, calefacció, bricolatge, mobles... Repsol.com

Repsol YPF

lblLogoRepsol

Ruta

Soc a: Inici > ... > Cuina > Reportatges > Trucs
L’alternativa del “tupper”

Les obligacions quotidianes i la manca de temps plantegen moltes vegades la necessitat de dinar fora de casa. Sorgeix així un canvi en els hàbits alimentaris...

Que, no obstant això, no impedeix portar una dieta equilibrada, tant si es dina a l’oficina com si es fa en un restaurant. Per mantenir aquesta dieta equilibrada és necessari que l’organisme rebi un percentatge de calories, de les quals un 15% seran proteïnes, un 55% correspondrà a glúcids i el 30% restant serà per als lípids. Aquests percentatges poden variar en funció de l’activitat física que realitzi cada persona, encara que el 90% dels treballs són sedentaris i l’organisme realment consumeix molt poques calories. 

El concepte de dinar, entès com seure a taula i poder gaudir d’uns quants plats degustant-los amb plaer, pareix un concepte cada vegada més oblidat en la societat del segle XXI. Immerses en el voràgine del treball, moltes són les persones que recorren a menús casolans i distintes combinacions d’aliments amb què poder saciar-se en tan sols uns minuts. Els “tupper” al lloc de treball s’han convertit en una cosa tan habitual que en moltes empreses es compta amb un lloc amb microones i fins i tot frigorífic, on poder escalfar el menjar. 

Com allò més habitual és matinar i moltes vegades no es desdejuna de forma consistent, l’estómac no tarda gaire temps a reclamar un poc d’atenció. És important desdejunar-se bé perquè així s’evita picar entre hores o excedir-se a l’hora de dinar. Encara així, per a mitjan matí es pot portar formatge de Burgos, baix en greix, uns iogurts, als quals afegir trossets de fruita, o bé menjar-ne una peça sencera. 

Evitar dolços i embotits
Una vegada arribada l’hora de dinar, les hamburgueses i els entrepans poden ser una opció puntual, però no la més recomanable per a seguir durant un temps prolongat, ja que contenen moltes calories i no són un aliment equilibrat. Si s’acudeix a un “fast-food”, és recomanable evitar els refrescos, que contenen gran quantitat de sucre, les versions “doble” i substituir les patates fregides per amanides. Els aliments precuinats només han d’utilitzar-se molt esporàdicament i convé evitar els dolços, la brioxeria industrial i els embotits, encara que resulten fàcils de portar. 

Si es disposa de més temps, es pot triar entre els nombrosos restaurants que ofereixen menús del dia. Perquè aquesta opció sigui equilibrada, convé evitar els gratinats, els plats amb arrebossats i no abusar dels fregits. Quan es demana peix o carn, és millor acompanyar-los de vegetals o amanides i evitar barrejar-los amb arrossos i pastes. 

Alguns plats poden planificar-se amb temps a casa i després congelar-se en petits “tupper” de ració, de manera que tan sols caldrà treure’ls quan calgui. És important que el procés de descongelació es realitzi en el frigorífic, per a evitar els gèrmens i igualment convé tenir en compte que aquests recipients s’han de guardar en un lloc fred fins que es consumeixin i evitar deixar-los al cotxe o a l’oficina. 

Menú variat
Perquè el dinar de “tupper” no es converteixi en un acte monòton, és important no repetir els plats. Un dels avantatges d’aquests recipients és que serveixen per a escalfar directament els aliments i pràcticament no afecten el sabor però l’inconvenient és que les seves dimensions enganyen i com la capacitat és bastant major del que sembla a simple vista, cal evitar ingerir racions excessives. 

Entre els primers, pot preparar-se una sopa, crema de carbasseta, gaspatxo, amanides tradicionals, mixtes, d’escaroles amb Rocafort, d’arròs (amb verdura, panses i pinyons) o de pasta (amb tonyina, olives, pebrots, tomàquet… les opcions són molt nombroses), llegums o minestres de verdura. El problema de les amanides és que s’oxiden si es preparen amb molt de temps d’antelació. Una alternativa pot ser emportar-se un tomàquet i amanir-lo allí mateix. 

Els experts en nutrició recomanen principalment els llegums, els cereals i la verdura, mentre que els greixos queden en segon terme. Poden preparar-se plats que combinen els hidrats de carboni amb la verdura i les proteïnes. Entre les postres, la fruita és la millor opció. 

Algunes alternatives són baixes en greixos com una amanida de vegetals amb formatge, el pit de pollastre a la planxa amb verdura bullida o els sandvitxs vegetals. Com a segons, el pollastre, tant en salsa com en filets és un recurs molt profitós. Una altra opció són els filets de carn i el peix, preferiblement a la planxa, que poden portar la salsa a banda i mesclar-la en escalfar-ho tot en les microones (així els aliments estaran més sucosos). També poden acompanyar-se de guarnicions de verdura (mongeta tendra, xampinyons, ceba, pastanaga, pèsols…)

Com a postres, a més dels iogurts i el formatge fresc, els flams i, sobretot, la fruita (per separat o en amanides), ja que té poques calories però és una font de vitamines fonamental per a l’organisme.

26 de març de 2007


Nota informativa: Traducció de l'original en castellà. En cas de qualsevol discrepància, prevaldrà la versió en castellà.